Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nepoužívejte ve Wolfensteinu GPU Culling, zvlášť s Navi ztratíte FPS

Žádné pravidlo není věčné a i přitažlivě pojmenovaná technologie nemusí být výhrou. Tak by se dal stručně shrnout vývoj událostí kolem technologie GPU Culling používané novým Wolfensteinem…

Ve Wolfensteinu si můžete zapnout technologii nazvanou jako GPU Culling. Jejím cílem je při vykreslování odstraňovat skrytou geometrii s pomocí algoritmu, který připravili tvůrci hry a který je akcelerován přes Compute Shader. Výkon unifikovaného jádra je vysoký a u některého hardwaru může být efektivnější použít tuto metodu (GPU Culling) než nativní systém ořezání implementovaný výrobcem grafického jádra.

Původně doporučovali autoři hry využít GPU Culling například u Radeonů Vega, které disponují velmi vysokým aritmetickým výkonem. Teoreticky tak může být využit k rychlejšímu ořezávání. To ale již z několika důvodů není aktuální informace. Jednak se od roku 2017 nějakým způsobem posunuly ovladače, jednak se změnily samotné hry - přibyl před týdnem vydaný Wolfenstein: Youngblood - a jednak se změnila i skladba grafických karet, které jsou momentálně na trhu.

Redakce webu ComputerBase otestovala nový Youngblood na několika grafických kartách reprezentujících různé architektonické generace a sledovala, jak se u nich mění výkon s různým nastavením. Pokud jde o GPU Culling (tj. výsledky níže v grafu s „mit GPU Culling“), je situace prakticky jednoznačná:

GPU Culling nemá smysl zapínat ani u Pascalu (GeForce GTX 1080), ani u Turingu (GeForce RTX 2070), ani u Vegy (Radeon RX Vega 64) a už vůbec ne u Navi (Radeon RX 5700 XT), kde jeho „nezapnutím“ získáte 14 % výkonu navíc. Nativní ořezávání Navi na úrovni jádra se zdá být výrazně efektivnější ne GPU Culling herního enginu. Dalo by se spekulovat, zda to souvisí s aktivní NGG / Primitive Shadery, je dost možné, že ano, ale to by vyžadovalo hlubší analýzu.

Hra rovněž podporuje asynchronní výpočty, ale implementace patrně není tak propracovaná, jako u některých jiných titulů touto technologií vybavených. U Pascalu (GeForce GTX 1080) přináší 3 % propad výkonu, u Turingu (GeForce RTX 2070) a Vegy (Radeon RX Vega 64) nepřináší nic a u Navi (Radeon RX 5700 XT) 2 % výkonu přidá, takže tam se může zapnutí vyplatit.

Poslední technologií, která má potenciál ovlivnit FPS, je tzv, Deferred rendering, postup, který umožňuje snížit objem výpočtů souvisejících (nejen) s osvětlením „předkousáním“ scény tak, aby se počítalo pouze s viditelnými pixely. Deferred rendering na jedné straně umožňuje snížit objemy výpočtů, na druhé straně k tomu potřebuje kroky, které zase nějaký výkon konzumují a dále pracuje s buffery konzumujícími paměť a zvyšujícími objemy datových přenosů. Oproti tomu grafická jádra využívají různé jim nativní technologie, které odlišnými postupy cílí k podobnému výsledku - snížení objemu výpočtů, jež nejsou pro vykreslení scény bezpodmínečně nutné. Zda s dostupnými hardwarovými prostředky nabídne Deferred rendering vyšší FPS než standardní rendering v kombinaci s nativními technologiemi GPU, opět záleží jak na konkrétní implementaci u hry, tak na architektuře grafického jádra:

V případě Youngblood to vypadá, že na GeForce obou testovaných generací je lepší Deferred rendering použít, v případě Radeonů se jako efektivnější jeví jej nezapínat; architektura grafického jádra si s eliminací zbytečných výpočtů poradí sama lépe.

Diskuse ke článku Nepoužívejte ve Wolfensteinu GPU Culling, zvlášť s Navi ztratíte FPS

Neděle, 11 Srpen 2019 - 22:00 | Rocky | Dobrý deň, ak uvažujete nad tým, že by ste si...
Úterý, 6 Srpen 2019 - 12:32 | Gaunter | Všetky nové diely The New Order, The Old Blood,...
Úterý, 6 Srpen 2019 - 00:27 | Karáš Svorka | Ten první nový Wolf mi přišel jako celkem dobrý...
Úterý, 6 Srpen 2019 - 00:11 | Gaunter | Ten kto sleduje Wolfeinsteina od začiatku (...
Pondělí, 5 Srpen 2019 - 21:02 | no-X | svůdné?
Pondělí, 5 Srpen 2019 - 20:51 | Karáš Svorka | Nehrajte nový Wolfeinstein Youngblood vůbec, je...
Pondělí, 5 Srpen 2019 - 17:08 | JirkaK | Ano, hru jsem dostal ke grafice a není plně to co...
Pondělí, 5 Srpen 2019 - 16:58 | Jabba | Chápu správně, že u hry, která stojí za starou...
Pondělí, 5 Srpen 2019 - 16:19 | Gaunter | Toto je tak špatná hra, že ani vypnutie GPU...
Pondělí, 5 Srpen 2019 - 16:04 | barakoas | Ja bych spis doporucil tuhle kravinu nehrat vubec...

Zobrazit diskusi