FreeSync na GeForce prý rozběháte s použitím Radeonu
V lednu 2014 ohlásila AMD FreeSync a ukázala funkční řešení implementované v notebooku. Tehdy obratem reagovala Nvidia ústy Toma Petersena a prezentaci AMD bagatelizovala. Tvrdila, že na notebooku to jde, ale v desktopu není možné variabilní snímkovou synchronizaci provozovat bez G-Sync modulu. Od té doby doposud však bylo vydáno několik stovek zobrazovadel bez G-Sync modulu, která dokázala, že to nejen možné je, ale že je to i levnější a pro funkci stačí i standardní HDMI či DisplayPort rozhraní.
O rok později již Nvidia zařadila zpátečku a prohlásila, že podpora variabilní snímkové synchronizace bez G-Sync modulu tedy možná je, ale ze strany Nvidie pravděpodobně podporovaná nebude. Proč by také měla, když by se tím společnost připravila o příjem v řádu stovek dolarů za každý prodaný G-Sync modul. Jde tedy evidentně spíše o zádrhel obchodně-marketingový než technologický.
Jak dokázala experiment uživatele bryf50, výkon GeForce a podporu FreeSync nativní Radeonu kombinovat lze: Všiml si, že ve hře Warcraft: Battle for Azeroth je možné přepínat mezi grafickými kartami (rendering GPU) za běhu a ponechat displej připojený ke grafické kartě, na níž byla spuštěna. Zjistil, že pokud má v systému Radeon i GeForce a hru spustí s FreeSync na Radeonu a za běhu přepne rendering na GeForce, běží variabilní snímková synchronizace dál.
Doporučovat taktové řešení k praktickému použití asi nemá smysl, jde spíše o technologickou zajímavost. Širšímu použití brání několik skutečných a několik možných háčků:
- krom GeForce potřebujete Radeon (byť stačí Radeon R7 260X nebo Radeon RX 550)
- má to fungovat v jedné hře
- není jasné, zda při tomto spojení fungují prvky jako LFC, ULMB ap.
- není jasné, zda a o kolik tato kombinace prodlouží latence
Radeon zde - s trochou nadsázky - supluje roli G-Sync modulu a s ohledem na bazarové ceny low-endových modelů podporujících FreeSync ho dokáže suplovat za zlomek ceny. Poslední generace G-Sync totiž monitor prodraží o ~$500. Nebýt jmenovaných háčků, stoupl by jistě mezi majiteli výkonnějších GeForce zájem o levnější FreeSync-kompatibilní Radeony. Nakonec je tu možný i pátý háček: Pokud by výrobci her začali podporovat možnost přepnutí renderujícího GPU, jakou nabízí Warcraft, a zároveň se ukázalo, že s provozem FreeSync při renderingu GeForce nejsou potíže, pak by skutečně mohli zákazníci začít tohoto hacku využívat a je otázka, zda by Nvidia neměla zájem funkčnost tohoto řešení zatrhnout v ovladačích nebo firmwaru grafické karty.