reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Streamování her Google Stadia si vystačí s 30 Mbps

23.3.2019, Milan Šurkala, aktualita
Streamování her Google Stadia si vystačí s 30 Mbps
Viceprezident Googlu Phil Harrison se více rozpovídal o novém projektu streamování her Google Stadia. Mnozí si dělají obavy o nutné internetové připojení. Dle Harrisona by si hráči měli vystačit s 30Mbps připojením.
Před třemi dny společnost Google ohlásila novou platformu pro hraní her Google Stadia. Ta převrací dosud běžný model hraní počítačových her, kdy byla hra generována samotným počítačem a její plynulost tak závisela na rychlosti počítače či jiného zařízení, na kterém se hrála. Stadia ale toto vše přenáší na cloud Googlu, který se postará o výpočet hry a obraz pak posílá hráčům jako streamované video. Má to mnoho výhod, ale i nějaké ty nevýhody. Nemusíte si kupovat výkonné PC, abyste si zahráli s nejvyššími detaily a můžete hrát na mnoha nejrůznějších zařízeních, jako jsou počítače, notebooky, tablety, smartphony nebo televize. Přitom by mělo být velmi jednoduché přecházet mezi zařízeními a hry se spustí během pár sekund bez jakékoli instalace.
 
Google Stadia logo
 
Je zde ale i jeden problém a tím je internetové připojení. To musí být dostatečně rychlé na to, aby počítače zvládaly dostatečně rychle dodávat potřebný obraz s co nejnižšími latencemi. Právě ty budou patrně největším problémem tohoto řešení. Pokud jde o přenos samotného videa, zde by totiž moc problémů být nemělo. Phil Harrison, viceprezident společnosti Google, se totiž v jednom z rozhovorů rozpovídal o nárocích, které by tato služba měla klást na internetové připojení. A rozhodně to není takový problém, jak by se dalo předpokládat.
 
Během testu Project Stream v říjnu loňského roku bylo používáno rozlišení 1080p60 a Google po hráčích požadoval 25 Mbps, což není ani v našich podmínkách nereálné (zejména ve větších městech nebývá problém získat i stovky Mbps, záleží ale na lokalitě). Podle testů Googlu byla ale skutečnost o něco lepší a zátěž se pohybovala spíše někde kolem 20 Mbps. Jenže, to byly "loňské sněhy". Google v mezičase zapracoval na kodecích a kompresi, systému streamování, hardwaru i softwaru celého systému, takže nyní hovoří o tom, že by 4K při 60p mělo vyžadovat pouhých 30 Mbps. I to je pro většinu lidí (a to i u nás) dosažitelná hodnota a ve Full HD bychom se tak logicky mohli dostat snad i na jednociferné číslo.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama