reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

GeForce GTX 960, 1060 a 1660 Ti v testech: jak se vyvinula střední třída?

27.2.2019, Jan Vítek, aktualita
GeForce GTX 960, 1060 a 1660 Ti v testech: jak se vyvinula střední třída?
Server Hexus.net postavil proti sobě tři karty různých generací, ale stejné třídy. Vyzkoušel tak v jednom testu karty NVIDIDA GeForce GTX 1660 Ti, GTX 1060 a GTX 960. Jak se všechny ukáží v moderních hrách?
Testované karty skutečně typově patří do střední třídy, ovšem její cena se postupně zvyšovala, jak můžete vidět v přiložené tabulce, a to ze 199 na 279 USD. Osobně ale v testu vidím spíše jiný problém, a sice ten, že byla využita GTX 960 se 2 GB a ne se 4 GB paměti. Právě 2 GB videopaměti je pro dnešní hry už málo, takže pro ně může jít o úzké hrdlo nehledě na skutečný výkon GPU. Nicméně i tak má smysl se na tento test podívat, však 2GB GTX 960 má jistě ve svém počítači nejeden uživatel a ten tak alespoň uvidí, o co přichází i vinou malé kapacity paměti.  
 
 
 

GeForce GTX 1660 Ti vs. GTX 1060 vs. GTX 960

GPU
GTX 1660 Ti
GTX 1060
GTX 960
Nástup na trh
únor 2019
červenec 2016
leden 2015
GPU
TU116
GP106
GM206
Architektura
Turing
Pascal
Maxwell
Proces (nm)
12
16
28
Počet tranzistorů (mld)
6,6
4,4
2,9
Velikost čipu (mm²)
284
200
227
Základní takt (MHz)
1500
1506
1126
Turbo (MHz)
1770
1708
1780
Shadery
1536
1280
1024
GFLOPS
5437
3855
2416
Kapacita paměti
6GB
6GB
2GB
Rozhraní
192-bit
192-bit
128-bit
Typ pamětí
GDDR6
GDDR5
GDDR5
Takt pamětí
12Gbps
8Gbps
7Gbps
Propustnost
288
192
112
Rasterizační jednotky
48
48
32
Texturovací jednotky
96
80
64
Přídavné napájení
8-pin
6-pin
6-pin
TDP (watty)
120
120
120
Doporučená cena
$279
$249
$199
 
Co se týče hrubého výkonu, pak ten od doby GTX 960 vzrostl na více než dvojnásobek (přesněji 2,25x) a s tím můžeme operovat. Hned v prvním herním testu přitom máme toto: 
 
 
Zatímco rozdíl v FPS mezi GTX 1060 a GTX 1660 Ti odpovídá i rozdílu ve výkonu udávaném v GFLOPS, tak pro GTX 960 to neplatí, ani kdyby se rozkrájela. To jednoznačně ukazuje na problém s nedostatkem paměti. Podobné je to v titulech Civilization VI, Forza Motorsport/Horizon 4, ale třeba ve Far Cry 5 nebo Gears of War 4 už to je daleko lepší. GeForce GTX 1060 vybavená 6 GB paměti žádné problémy s jejím nedostatkem pochopitelně nemá, však i GTX 1660 Ti má stejnou kapacitu. 
 
 
Podívejme se ještě na nové Metro Exodus, které u všech karet ukázalo velice silné propady minimálních FPS (nastavení high). Pro GTX 960 je tento titul už příliš velkou zátěží a FPS se propadají na úroveň slideshow. 
 
 
Na Hexus se pak ještě věnují tématu spotřeby, teplot a hlučnosti, přičemž spotřeba s rostoucím výkonem roste rovněž, i když jde o 28nm, 16nm a 12nm čipy, čili zlepšující se výrobní technologie. Teploty a hlučnost nelze vztahovat ke všem kartám s danými čipy, ale pouze ke konkrétním testovaným modelům, takže těch si ani všímat nebudeme. 
 
Závěrem je, že 2GB verze GTX 960 je pro moderní hry už opravdu málo a drtivá většina z nich bude mít nehratelné FPS. Pokud jde o 4GB verzi, která testována nebyla, mělo by to být logicky daleko lepší, jako právě v případě Far Cry 5, kdy to bylo ještě hratelných 30 až 40 FPS. Pro 60 FPS to ale bude chtít už GTX 1060, ale to není žádná novinka. 
 
Zdroj: Hexus.net


reklama