reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Fámy o NVIDIA Ampere: mohutný nárůst výkonu ray tracingu, vyšší takty a další

29.10.2019, Jan Vítek, aktualita
Fámy o NVIDIA Ampere: mohutný nárůst výkonu ray tracingu, vyšší takty a další
Nelze očekávat, že by NVIDIA vyslala na trh grafické čipy generace Ampere dříve, než AMD připraví své výkonné Navi. Mluvíme pochopitelně o herních generacích, ale už se můžeme bavit o tom, co lze očekávat.
Dané informace mají pocházet od partnerů NVIDIE, kteří měli získat nové rámcové informace o tom, co bude generace Ampere představovat. Mluvit můžeme o kartách RTX 3000 v případě herních verzí, tedy pokud se jich Ampere vůbec bude týkat. NVIDIA má však na trhu jen něco přes rok generaci RTX 2000, kterou navíc nedávno oživila, a tak herní Ampere nelze očekávat dříve než za rok po představení SUPER Turingů. Do té doby by ale mohly dorazit nové Tesly či případě TITAN a takové karty mohou lépe než kdejaké fámy ukázat, co by RTX 3000 mohly být zač. 
 
 
Zatím tu ale máme pouze jen ony fámy, takže co říkají? Očekávat prý máme jak vylepšené schopnosti vykreslování pomocí rasterizace, tak opravdu velice výrazně zvýšený výkon v ray tracingu, a to pochopitelně v porovnání s Turingem. NVIDIA prý chtěla být přesvědčivá především v tom, že stále pevně věří ve význam ray tracingu a že do jeho prosazování půjde s plnou vervou. A to je pochopitelné, protože i kdyby měl sám Jensen Huang pochyby, nyní už nelze obrátit a jen tak říci, že ray tracing je okrajová záležitost, která před sebou nemá takovou budoucnost, jakou si NVIDIA dříve představovala. 
 
Dnes tedy ray tracing okrajová záležitost stále ještě je, ale to je pochopitelné, když drtivá většina lidí nemá k dispozici potřebný hardware a pak přirozeně neexistuje velká snaha vývojářů pro takový hardware tvořit. Někdo se toho musí prostě zhostit a prosadit novou technologii tak, aby se dostatečně rozšířila, jinak to jako obvykle nepůjde. Otázka je také zatím ta, jakou roli chce v tomto ohledu hrát AMD a potažmo Intel. 
 
Je také zřejmé, že ray tracing, aby dokázal poskytnout skutečně výrazný pokrok v grafice zobrazované v reálném čase, bude potřebovat mnohem vyšší výkon, než dávají k dispozici Turingy. Takže informace o jeho prudkém zvýšení v případě příští generace jsou očekávané. Máme tak očekávat rychlejší RT jádra, jež budou i efektivnější a bude jich i daleko více. 
 
Dále máme očekávat obecně více paměti, vyšší takty a také nižší spotřebu. Více paměti je logický důsledek postupného vývoje, zatímco vyšší takty a nižší spotřeba, to by mělo vycházet z použitého procesu. Tím by měl být 7nm s EUV firmy Samsung a my máme očekávat schopnost pracovat na taktech vyšších o 100 až 200 MHz a využití napájecího napětí i pod 1 V. 
 
A nakonec se objevilo téma ceny, které je v poslední době velice citlivé, protože právě cena grafických karet dělá z herních PC pověstnou "master race", čili nadřazenou rasu a v tomto ohledu dané elitářství bohužel tkví ve stále se zvyšující ceně. V případě série Ampere máme ovšem očekávat víceméně stejné ceny jako u dnešní generace, a to s tím, že ty nejvýkonnější herní karty budou dokonce o trošku levnější než dnešní hi-end. 
 
Pokud ale můžeme nějaké informace zpochybnit a označit za předčasné, pak to je právě cena, která se obvykle s konečnou platností určuje až na poslední chvíli i podle situace na trhu. Ostatně jde o NVIDII (a informace z wccftech), takže zatím s určitostí nevíme vůbec nic. 


reklama